11 februar 2006

Det snør, det snør, tiddelibom.

Blitt syk - igjen. Samme som sist, takk og lov ikke noen influensa. En liten forkjølelse skal jeg alltids klare å lide meg gjennom. Men det er ganske så kjedelig å være så slapp og full av feber, når det er nydelig vintervær ute og jeg aller helst skulle vært ute i skog og mark med en termos kakao og fotografert. Forhåpentligvis vil vinteren fortsette en stund til, hvis ikke så kommer det alltids en vinter til om noen måneder. Den kan hende virker langt vekk nå, men før jeg vet ord av det så er det vår, sommer og høsten er rett runt hjørnet. Da er jeg forhåpentligvis vel plassert i Bygda, i noe som jeg kanskje kan kalle hjemme. Og vinteren i Bygda kommer som regel tidligere enn i Byen og den varer gjerne lengre også. Og det er så mye mer snø der! Storgata i Lillehammer var så full av snø at butikkvinduene ble borte. snøen blir bare måkt til midten av gata, det er jo ikke noe annet sted å gjøre av den. Og der dannes enorme fjell av snø, sånn at du ikke kan se fra den ene siden av gata til den andre. Tenke for et herlig paradis av snøhuler man kunne lagd der! En egen snøhuleby, midt inne i byen! Skjønner ikke at det ikke er noen som har gjennomført den tanken, det kunne vært litt av en turistmagnet! Snøhaugene er så store, at å lage snøhuler som var høye nok til at man kunne gå oppreist, ikk ville vært noe problem. Man kunne kanskje til og med lagd to etasjer! Eller lagd en lang gang midt gjennom, med gallerier oppunder snøhuletaket! Lillehammers egen lille snøgate! Med stearinlys for å gjøre det koselig, noen skinnfeller på snøstoler for de som ville nyte en kopp varm toddy og kanskje et bål eller to for å grille pølser! Eller man kunne lagd en kjempesnøborg! Så kunne alle Lillehammers barn i alle aldre, samt alle barn fra omkringliggende bygder komme og lekt og hatt det gøy! Snøballkrig kanskje! Eller to borger med rivaliserende soldater! Store slag med snøvåpen! Eller kanskje man kunne brukt all den snøen og lagd Norges største snømann? Det er mye moro man kan gjøre med snø! I fjor lagde Bygdemann og jeg en snøhund. En snøhund med snute og poter, som satt på bakbena og med en lang, buskete hale. Det var gøy! Håper det er masse snø igjen til påsk, sånn at vi kan lage noe nytt i hagen til svigerfar i år!

Ingen kommentarer: